Változókor – Életmódváltás gyógynövényekkel

Írta: nocske 1,273 views0

Akár benn van a változó korban, akár csak a rokonai panaszait ismeri, ne féljen, segítünk! Legyen jobb a kedve, oldódjon fel, váltson életmódot Ön is!

Alma típusú elhízás

A változó kor egyik első tünete a súlygyarapodás. Sok nő nem érti, miért billen ki a mérleg nyelve. Ráadásul ez az abnormális – alma típusú – elhízás nem akadályozható meg szokványos fogyókúrával, a mellrák kockázatát is növeli. Hiába is kezdené el csökkenteni az adagjait, és hiába kezdene mozogni, a csípő környékén tovább vastagodna. Persze aztán jönne a kimerültség, a stressz is – amit először a hiábavaló diétázásnak tudna be. Talán csak akkor kezdene el gyanakodni a klimax beköszöntére, amikor már hangulatingadozás, hőhullám, és az egyéb menopauzális tünetek keserítenék napjait.

Egy könnyed lépéssel átjuthat a változókor küszöbén is, ha megreformálja eddigi életvitelét és étrendjét. A menopauza nem betegség, de kétségkívül fordulópontja életünknek. A hormonterápia mellett léteznek hatásos alternatív megoldások.

Természetes megoldás

A lényeg a gyógynövényekben rejlik, na meg a tudatos táplálkozásban. Az üzletek polcain, patikák pultjain szinte integetnek a herbák, a gyógyhatású ampullák, tabletták, vagy a klimax tüneteit enyhítő készítmények. Vegye észre őket, ismerkedjen meg velük, és válassza ki az Önnek leginkább megfelelőt.

Vegyük először szemügyre azokat az összetevőket, melyek a Kárpát-medencében is megteremnek, sőt, generációkon keresztül bizonyították jótékony hatásukat.

Galagonya virágos hajtásvég – a szív kenyerének is hívják, ami azt fejezi ki, hogy olyan fontos a szívnek, mint a testnek a mindennapi kenyér. Enyhíti a szívtáji nyomást és a szorongás érzését.

Hegyeskaréjú palástfű – a népi gyógyászat szerint a méhet erősíti a változó korban, vérzések esetén összehúzó hatást fejt ki.

Orbáncfű – a menstruációt megelőző, illetve a klimaxhoz kapcsoló depresszió esetén – amely főleg idegességben, szorongásban és félelemérzetben jelentkezik – hatásos. Növeli a koncentrálóképességet. A szoláriumba járók, fehérbőrűek nagy figyelemmel alkalmazzák, mivel a fényérzékenységet is fokozza.

Cickafarkfű – beállítja a rendszertelen menstruációt, fitoösztrogént tartalmaz, görcsoldó, vérzéscsillapító hatású.

Édeskömény – felhasználható késő, rendszertelen menstruáció kezelésére is sőt, legújabb kutatások kiderítették, hogy női hormonaktivitású hatása is van. Puffadásgátlóként is alkalmazható.

Orvosi zsályalevél – tompítja a stressz következményeit, csökkenti a lelkünk mélyéről feltörő feszültséget és megnyugtatja az idegeket. A frigiditást és a férfiassági zavarokat kezelik vele, gyulladáscsökkentő és izomgörcsoldó, növeli a szexuális élvezetekre való hajlandóságot.

Citromfű – idegi eredetű alvászavarok esetén használatos, forrázata igen kellemes ízű.

Bár ezek a gyógynövények külön-külön is megvásárolhatók, a gyógyszertárakban, gyógynövényüzletekben filteres kiszerelésben is klimax-teaként beszerezhetők.

Észak-Amerika területéről származó – a menopauza tünetei közül a hőhullámokat csökkentő – gyógynövény a poloskavész, latin nevén Cimicifuga racemosa. Az indiánok a szülés könnyítésére használták. A központi idegrendszer hőközpontján keresztül mérsékli a verejtékezést és a forróságérzetet. Gyomor- és bélrendszeri panaszokat okozhat, így 6 hónap után nem ajánlatos az alkalmazása

Akár táplálék, akár kivont formájában a legmagasabb fitoösztrogén tartalma a szójának van.

A fitoösztrogének

Növényi hormonok, melyek kémiai szerkezete hasonlít az ösztrogének szerkezetére. A szervezetben oda kötődnek, ahonnan a hormonok hiányoznak. Ezeket a fogadókészülékeket hívjuk receptoroknak. Hormonális hatásuk lényegesen gyengébb a mi természetes ösztrogénünknél. Hatékonyságuk kulcse nem pusztán hormon helyettesítő hatásukban, hanem a receptorhoz való kötődésükben rejlik. Ez két lényeges folyamatot szabályoz: egyrészt túl sok vagy túl kevés ösztrogén esetén kiegyenlít, mésfelől gyökfogóként, azaz antioxidánsként lassítja az öregedés folyamatát. Mindez azért is fontos, mert az 50 év feletti asszonyok az ösztrogén óvó hatásának megszűnésével ugyanolyan eséllyel válnak a szívinfarktus áldozataivá, mint a férfiak.

Az Észak-Amerikai Menopauza Társaság állásfoglalása szerint az E-vitamin is hozzájárul a változó kor kellmetlenségeivel szembeni küzdelemhez. A „rossz”-koleszterin szintjét csökkenti, szépíti a bőrt, és a véralvadást is szabályozza.

Megújulás a változó korban

A Magyar Menopauza Társaság ajánlásának kulcsmondata: „A változó korú nőket mindenek előtt az egészséges életmódra, a dohányzás abbahagyására, az alkoholfogyasztás mérséklésére, diétára és testmozgásra kell buzdítani függetlenül attól, hogy szükségük van-e menopauzális hormonterápiára avagy sem.” Már Hippokratész is megállapította, hogy az ételünk az életünk. A változó korban fokozottabban ügyeljünk – az egyébként is veszélyes – 3 fehér ellenségre:

  • túlzott só,
  • a finomított cukor és
  • a fehér liszt bevitelre.

A táplálkozási piramis alapját képezik a gabonafélék – azon belül is a teljes kiőrlési liszt, müzli, magvak. Kisebb mennyiségben – a táplálkozási piramis középső, keskenyebb mezsgyéjében – fogyasztandók: zöldségek és gyümölcsök nyersen vagy főzve, lehetőleg minél több színűt naponta, hiszen ez jelzi a vitamin-tartalmukat is. Legfelül – vagyis a legkisebb mennyiségben fogyasztandók – a fehérjék (halak, fehérhúsok, tojás).

Ha eddig nem kezdte volna el, itt az idő, hogy mozgásba hozza Önmagát, hiszen a klimax tényleg fordulópontnak tekinthető. Ha ekkor, képes felvenni a kesztyűt fásultsága, vagy kóros tespedése ellen, bizakodással nézhet további élete elé. Sokan ekkor fedezik fel újra a mozgásban rejlő örömöket. Hetente háromszor harminc perces – nem a szokásos munkatevékenységgel összefüggő – mozgás, mely felviszi a pulzusszámot valóban boldogsághormont, úgynevezett endorfint termel. Lehet ez séta, úszás, vízi-tora, biciklizés, túrázás, vagy bármi, amiben örömét leli.

Mi a véleményed?

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>