Parfümök jellemrajza
Ahhoz, hogy illatminta nélkül is el tudjuk dönteni egy parfümről, hogy megfelelő-e számunkra vagy sem, bár kis gyakorlást igényel, praktikusan kivitelezhető feladat, mely lehetővé teszi a parfüm rendelést.
Az eldöntendő kérdések:
- Olaj vagy alkohol alapú parfümöt szeretnénk?
- Toalettvíz/Parfümvíz/Parfüm?
- Milyen illatjegyeket preferálunk?
Ismerjük meg a lehetőségeket!
1. Olaj vs. alkohol
A parfümök egy nagy csoportosítási szempontja, hogy milyen alapúak, vagyis az illatesszencia olajban vagy alkoholban van-e feloldva. Mindkettőnek megvannak a saját pozitívumai.
Az arab parfümök java része olaj alapú, melyek ezáltal telítettebb, olykor nehézkesnek tűnő, de sokkal tartósabb illatot biztosítanak viselőiknek. Óvatosan kell felvinni, gyakran applikátorral (nem minden esetben), ugyanis az olaj nem párolog el nyom nélkül.
Ezzel szemben az alkohol tartalmú parfümök könnyedebb, de rövidebb illathatást biztosítanak. Nem hagynak foltot a ruhán, viszont a bőrfelületen irritációt válthatnak ki. Adagolásuk szinte minden esetben pumpás adagolóval történik.
2. Pár gondolat a töménységről
Attól függően, hogy az illatanyag milyen arányban van jelen a parfümben, beszélhetünk kölniről, toalett- és parfümvízről, valamint igazi parfümről.
Kölni vízről van szó, amikor 2-4% az illatesszencia a hordozóban (alkohol/ olaj). Ezzel közel 2 órán át illatozhatunk.
Toalettvizet (EDT) akkor válasszunk, amikor 3-4 órára szeretnénk finoman illatozni. Itt az illatanyag aránya 5-15% az oldószerben.
Parfümvíz (EDP), a leggyakrabban választott opció: 4-5 órán keresztül garantálja a 15-20%-nyi oldott esszencia a finom illatokat.
Parfüm: a legtartósabb illatforrás. A 20-40%-os illatanyag közel 6-8 órán keresztül ontja a finom illatokat.
3. A parfümök lényege: illatkarakterek
Ahogy egy ruhát a színe, szabása, anyaga határozza meg, úgy a parfümnek is vannak karakteres tulajdonságai, ezek az illatjellegek. Egy kis gyakorlattal könnyen fejleszthetjük illat-intelligenciánkat, melynek köszönhetően játékos lesz a parfüm rendelés is.
Virágos csoport:
Elsősorban a hölgyek körében népszerű, romantikus illat, melynek leggyakoribb összetevői: gyöngyvirág, rózsa, ibolya, jázmin. Ezeken kívül még számos virágillat színesítheti a lehetőségeket. Ilyen például a zöld “virágok” alcsoportja, ahová a zöldtea és menta leveleiből nyert esszenciák tartoznak.
Citrusos csoport:
Frissességet, üdeséget árasztó, nemi szempontból semleges illat narancs, grapefruit, lime, bergamott, citrom esszenciákból.
Orientális, keleti csoport:
Az arab parfümök illatvilága: fahéj, méz, pézsma, kakaó, kávé, vanília, szegfűszeg édes-fűszeres aromái tartoznak ide. Kedvelt ezen esszenciák kombinációja fás és gyümölcsös illatokkal.
Fás csoport:
Önállóan ritkán alkalmazott illatkategória. Ébenfa, cédrus, szantálfa és ezekhez hasonló, fás, erdőt idéző illatok tartoznak ide.
Chypré:
Ez egy érdekes csoport a föld jellegű illatok: moha, tölgy, föld, gally és citrusfélék finom arányának vegyítésére.
Ezek tehát egy parfüm leírható tulajdonságai, melyek mentén már könnyen kiválaszthatjuk parfüm rendelés során a számunkra legmegfelelőbbet.
+1 szempont: szemfülesség
A tények mögött a lényeg, amire egyik online parfüméria sem fogja felhívni a figyelmünket:
- Az ízléses, szép parfümüveg nem garancia a minőségre!
- Az árakat több online parfümériáéval vessük össze!
- Olvassuk el az ÁSZF legalább a “Vásárlástól való elállás” pontját!
- Lehetőség szerint kézhezvétel után fizessünk!
- Ismeretlen parfüméria esetén először csak egy parfümöt rendeljünk! A bizalom kialakulása után beindulhat a nagyüzemi rendelés!
Odafigyeléssel, gyakorlással, illat-intelligenciával élvezetes új élmények elé nézünk parfüm rendeléskor. Kísérletezzünk ésszel, de jó szívvel! Az online parfümériák közül egy biztos tipp az Ékszerakció oldala. Izgalmas felfedezést kívánunk!